Een paar korte lesjes gevolgd, en hierbij met het werk van Leontine van Vliet in aanraking gekomen. Ik was gelijk verkocht aan de fantastisch gedetailleerde kleurpotlood tekeningen die zij maakt en daarom besloten een online cursus "vogels tekenen" bij haar te volgen. Ik heb twee van de vogels uit de cursus getekend en besloot toen zelf te gaan experimenteren.
Ik begon met een kleurpotlood portret van Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) dat op de omslag van het boek "Red Dragon" stond. Hoewel het resultaat zeker niet helemaal naar mijn zin was, had ik de smaak van het portret tekenen te pakken.
Ik heb heel veel technieken van YouTube filmpjes geleerd en ben daarbij in de ban geraakt van het (foto)realistisch tekenen. Hoewel ik voornamelijk keek naar technieken voor kleurpotlood kwam ik ook steeds vaker filmpjes van kunstenaars tegen die met grafiet en houtskool werkten, wat mij enorm trok. Voor mijzelf was duidelijk dat ik in ieder geval (foto)realistische tekeningen wilde gaan maken.
Het onderwerp "horror" (Hannibal Lecter) trok me, vooral door het duistere gevoel dat je krijgt als je naar dat soort afbeeldingen kijkt, en ik besloot daarom een portret van ghostface te gaan tekenen. Om ook eens grafiet te proberen heb ik dit portret eerst met grafiet potlood en houtskool getekend, maar aangezien het resultaat niet de sfeer gaf die ik voor ogen had (vooral omdat ik het zwart niet echt zwart kreeg) heb ik hetzelfde portret ook met kleurpotlood gemaakt. Blij met het resultaat, maar op zoek naar meer heb ik vervolgens Pennywise uit "It" getekend, waar heel veel uren werk in zitten, maar waar ik erg trots op ben. Deze tekening geeft de "donkere" sfeer weer waar ik naar op zoek was, vooral door de zwarte achtergrond.
In de tussentijd werd ik toch steeds meer aangetrokken door grafiet/houtskool tekeningen en na de vraag van mijn familie of ik niet een keer iets "vriendelijks" kon tekenen, besloot ik een portret met grafiet en houtskool te maken (Jane Goodall). Ik vond het heerlijk om met grafiet te tekenen en houtskool te gebruiken om zwart echt zwart te maken en ik ben dan ook heel erg trots op het uiteindelijke resultaat. Om toch nog een keer het verschil met kleurpotlood te "voelen" heb ik vervolgens smeagol uit "Lord of the Rings" met kleurpotlood getekend, maar teken ik sindsdien voornamelijk met grafiet potloden.
Zoals mijn gevoel er nu naar staat, zal ik voorlopig voornamelijk met grafiet en houtskool tekenen, maar zal ik zeker ook nog de nodige kleurpotlood tekeningen maken. Hoewel ik het heerlijk vindt om portretten te tekenen, ben ik van plan ook andere onderwerpen te gaan proberen.
Onderaan de pagina staan links naar mijn social media kanalen waar nieuwe tekeningen en tekeningen waar ik mee bezig ben terug te vinden zijn.
Tekening van collega Wil van der Griend-Alflen met haar kleinkind Tommy.
Wil had een foto van haarzelf met de net geboren Tommy op het intranet geplaatst en toen ik die aandoenlijke foto zag, moest ik haar gewoon wel tekenen. De trots straalde er gewoon af. Helaas was de referentie foto van een niet al te beste kwaliteit, dus het was een hele uitdaging om vooral de overbelichte delen (zoals haar haar) in te vullen.
Ik heb met heel veel plezier aan dit portret gewerkt, vooral ook omdat het mijn eerste portret was van iemand die ik persoonlijk ken en ik het haar graag als cadeau wilde geven. Aangezien zij geen idee had dat ik met deze tekening bezig was, was het voor haar dan ook een hele grote verrassing toen ze op woensdag 16 oktober 2024 deze tekening ingelijst cadeau kreeg. Ze was er heel erg blij mee.
Afgerond | Oktober 2024 |
---|---|
Potloden | Grafiet potlood HB, 2B, Faber Castell Pitt graphite matt 6B en 12B |
Papier | Canson 1557 |
Overig | Gum, kneedgum, Tombow MONO gumstift |
Formaat | A4 |
Tekening van een standbeeld dat op een kerkhof in Barcelona staat, genaamd "El Petó de la Mort" (The Kiss of Death).
Toen ik de foto van dit standbeeld voorbij zag komen met al z'n schaduwpartijen die diepte geven, moest ik deze gewoon tekenen. Het is een standbeeld op een kerkhof in Barcelona (Poblenou district) genaamd "El Petó de la Mort" of op z'n Engels "The Kiss of Death". Ik heb deze tekening gebruikt om verschillende nieuwe tekenmaterialen te proberen en zoals gebruikelijk zitten ook in deze tekening heel wat uren werk :-).
Afgerond | September 2024 |
---|---|
Potloden | Grafiet potlood HB, 2B, 6B, Faber Castell Pitt graphite matt 4B, 6B en 12B, KOH-I-NOOR "GIOCONDA" silky black geperst houtskool potlood, Conté à Paris houtskool potlood en zelfgemaakt grafiet poeder |
Papier | Fabriano Accademia 160 gm |
Overig | Gum, kneedgum, Tombow MONO gumstift |
Formaat | A3 |
Portret van Pennywise "de dansende clown" uit de horror film IT (1990 versie), getekend met grafiet potlood.
Toen ik de "put scene" uit deze 1990 versie van de IT film voorbij zag komen, moest ik deze versie van Pennywise gewoon tekenen. Ik was nog bezig met m'n grote tekening "El Petó De La Mort", maar wilde deze tekening even tussendoor maken, even als afleiding en om te kijken of ik ook tekeningen in een paar uur kan afronden. Deze tekening heb ik dan voor mijn doen ook relatief snel gemaakt.
Als referentiefoto heb ik een zelfgemaakte "still" image uit de film gebruikt, dus was naast een uitdaging met de tijd ook een uitdaging om met een relatief slechte referentiefoto te werken.
Afgerond | Oktober 2024 |
---|---|
Potloden | Grafiet potlood HB, Faber Castell Pitt graphite matt 6B en 12B, Chunky Charcoal |
Papier | Canson 1557 |
Overig | Gum, kneedgum, Tombow MONO gumstift |
Formaat | A4 |
Tekening van wandelschoen, getekend met grafiet potlood.
I.v.m. de beperkte ruimte op vakantie, slechts een HB en 4B grafiet potlood meegenomen. De uitdaging aangegaan met alleen een HB potlood alle gewenste grijstinten te kunnen tekenen. Voor deze tekening ook een ander onderwerp gekozen, namelijk één van mijn stoffige wandelschoenen die verschillende materialen met interessante structuren bevat.
Afgerond | Juli 2024 |
---|---|
Potloden | Grafiet potlood HB |
Papier | Canson 1557 |
Overig | Gum, Tombow MONO gumstift |
Formaat | A4 |
Tekening van Witte Haai, getekend met grafiet potloden.
Ik wilde graag een ander onderwerp tekenen en aangezien ik haaien fascinerende dieren vindt, ben ik op zoek gegaan naar referentie foto's met haaien. Ik vond op facebook een hele mooie foto van een witte haai die op het punt staat door het wateroppervlak te breken, dus koos deze als referentie foto. De referentiefoto is gemaakt door EuanArt.
Dit is mijn eerste tekening op A3 formaat en voor deze tekening heb ik ook geëxperimenteerd met zelfgemaakt grafietpoeder om de basis laag op te bouwen. Ik had in deze tekening vooral moeite om de hele lichte/witte tanden in de onderkaak zichtbaar te maken, dus in mijn tekening zijn deze iets donkerder dan als op de referentiefoto.
Afgerond | Juli 2024 |
---|---|
Potloden | Grafiet potloden |
Papier | Fabriano Accademia 160 gm |
Overig | Gum, Tombow MONO gumstift |
Formaat | A3 |
Portret van Barones von Hellman (uit de Disney film Cruella, de versie uit 2021), getekend met grafiet potloden.
Na de wat "simpele" portretten van Louis de Funès en Phil Collins wilde ik weer een wat gedetailleerder portret tekenen, zoals het portret van Jane Goodall, waarin ook kleding te zien was. Ik kwam uiteindelijk deze foto van "Barones von Hellman" uit de favoriete film van mijn dochter tegen, waarin allerlei uitdagingen zaten. De arrogante blik, haar glanzende satijnen/zijden mantel, haar sieraden (vooral haar bijzondere ketting) en de nagellak. Daarnaast wilde ik in dit portret ook het haar realistisch tekenen.
Ik ben heel blij met het resultaat. Er is veel tijd gaan zitten in haar nek, de mantel en de ketting en ik ben tevreden met hoe het haar er uiteindelijk uitziet. Het enige wat me stoort is dat haar rechter oog (op de tekening links) in verhouding net iets te groot is ten opzichte van haar linker oog.
Afgerond | Mei 2024 |
---|---|
Potloden | Grafiet potloden |
Papier | Canson 1557 |
Overig | Gum, Tombow MONO gumstift |
Formaat | A4 |
Portret van Phil Collins, getekend met grafiet potloden.
Om meer ervaring met het tekenen met grafiet potloden te krijgen wilde ik wat "simpelere" portretten tekenen en ben op zoek gegaan naar portretten van bekende mensen die minder vaak getekend worden. Phil Collins een groot zanger en drummer, heeft op deze foto zo'n markant hoofd dat ik hem wel moest tekenen.
Ook in dit portret heb ik mijn focus gelegd op het gezicht en heb zijn colbert bewust vaag gelaten. Ook dit portret heb ik in een paar uur kunnen tekenen, maar ook in deze tekening mis is "iets" van een achtergrond.
Afgerond | April 2024 |
---|---|
Potloden | Grafiet potloden |
Papier | Canson 1557 |
Overig | Gum, Tombow MONO gumstift |
Formaat | A4 |
Portret van Louis de Funès, getekend met grafiet potloden.
Om meer ervaring met het tekenen met grafiet potloden te krijgen wilde ik wat "simpelere" portretten tekenen en ben op zoek gegaan naar portretten van bekende mensen die minder vaak getekend worden. Louis de Funes, een brilliant Franse acteur, vond ik leuk om te tekenen.
In tegenstelling tot het portret van Jane Goodall met heel veel detail, was dit een stuk eenvoudiger portret waarin ik alleen het gezicht heb getekend, samen met een klein deel van zijn colbert dat ik bewust "simpel" gehouden heb. Dit portret heb ik in een paar uur kunnen tekenen en ben blij met het resultaat. Wat ik achteraf gezien wel mis, is een achtergrond.
Afgerond | April 2024 |
---|---|
Potloden | Grafiet potloden |
Papier | Canson 1557 |
Overig | Gum, Tombow MONO gumstift |
Formaat | A4 |
Portret van Gollem uit de films "De Hobbit" en "In de ban van de ring", getekend met kleurpotlood.
Om een iets vriendelijker portret te tekenen, maar nog wel enigszins in de "duistere" hoek, heb ik besloten deze vriendelijke/blije versie van Gollem te tekenen.
Dit was een heel bewerkelijke tekening. Er is veel tijd gaan zitten in z'n vingers, de schaduwen in z'n gezicht en oor en de achtergrond. Het leukste deel om te tekenen waren zijn grote ogen.
Afgerond | April 2024 |
---|---|
Potloden | Faber Castell polychromos |
Papier | Canson 1557 |
Overig | Electrische gum, gum |
Formaat | A4 |
Portret van Jane Goodall, getekend met grafiet potlood en houtskool.
Na mijn tekeningen van Pennywise en Ghostface, kwam vanuit mijn familie de vraag of ik niet een keer een portret van een vriendelijker persoon kon tekenen zoals bijvoorbeeld Jane Goodall. Aangezien ik graag een portret met grafiet/houtskool potloden wilde proberen en de referentiefoto in zwart/wit was, heb ik dit portret hiervoor uitgekozen.
Het was een zeer mooie referentie foto met heel veel detail in zowel haar gezicht, handen, trui en blouse. Een enorme uitdaging om te tekenen, maar ben hierdoor wel "verliefd" geraakt op het tekenen met grafiet potloden. Ik heb in deze tekening ook geexperimenteerd met verschillende soorten houtskool (potloden en stiften) om te kijken hoe dit werkte. Dit is naast mijn portret van Pennywise het portret waar ik het meest trots op ben, vooral door het vele detail dat ik hierin heb kunnen verwerken.
Afgerond | Januari 2024 |
---|---|
Potloden | Grafiet, Faber Castell Pitt monochrome houtskook |
Papier | Canson 1557 |
Overig | Gum, Tombow MONO gumstift |
Formaat | A4 |
Portret van Pennywise "de dansende clown" uit de horror film It (2017 versie), getekend met kleurpotlood.
Ik heb lang gezocht naar een referentie foto van Pennywise die, zonder dat het bloederig of vies was, je een heel onbehaagelijk gevoel gaf. Daarnaast bevatte de foto veel details, vooral de kraag, en werd dit dus een hele mooie uitdaging.
Het was mijn derde en grootste portret in kleurpotlood en ik heb heel veel plezier beleeft aan het tekenen ervan. Ik ben nog steeds erg trots op dit portret en het is nog steeds mijn favoriet.
Afgerond | December 2023 |
---|---|
Potloden | Faber Castell polychromos |
Papier | Canson 1557 |
Overig | Electrische gum, gum |
Formaat | A4 |
Portret van Ghostface uit de horror film Scream VI (2023), getekend met kleurpotlood.
Toen ik deze "versie" van Ghostface zag, moest ik hem wel tekenen. Het grote verschil met eerder versies van Ghostface is dat dit masker krakelee is, wat het interessant maakt om te tekenen. Daarnaast was het ook een uitdaging om de hoodie te tekenen.
Als ik nu terugkijk op dit portret, mis ik het "creepy" gevoel wat je zou moeten krijgen als je Ghostface zit en dat zit hem waarschijnlijk voornamelijk in het feit dat de tekening geen (donkere) achtergrond heeft. Aangezien het mijn tweede kleurpotlood portret was, zijn er wel meer zaken die ik nu anders zou doen maar vondt hem al met al goed gelukt.
Afgerond | December 2023 |
---|---|
Potloden | Faber Castell polychromos |
Papier | Canson 1557 |
Overig | Electrische gum, gum |
Formaat | A4 |